Příspěvek, který jste teď začali číst, jsem připravovala postupně a delší dobu. Dalo by se i napsat, že celou dobu od založení blogu. Důvodem je průzkum, který jsem si ohledně blogů zaměřujících se na jídlo a food profilů na Instagramu, dělala jen tak pro sebe. Příspěvek berte tedy prosím, jako můj úhel pohledu, který pramení z vlastního poznání založeného na pozorování některých profilů.
Nevím, zda k tomu přispěla má zvídavost, kterou jsem od dětství obdarována či impulzy a kontaktování od některých lidí zaměřujících se na zvyšování sledovanosti a nebo taková ta “láska k pečení a vaření”.
Blog jsem zakládala z důvodu soustředění ověřených receptů na jednom místě, kde si jej mohou najít nejen mé dcery, ale i kamarádi a lidé z mého okolí. Nebavilo mě totiž neustálé diktování receptů po telefonu. Se založením profilu na Instagramu, se následně i psaní na blog se postupně dostávalo do zcela jiného směru.
Začala jsem sledovat zajímavé profily nejen v Čechách, ale i ze zahraničí. Některé jsou mi do dnes velkou inspirací a klaním se jejich tvůrcům. Z jejich příspěvků a tvoření mi jde často až mráz po zádech. Z každého příspěvku je cítit láska ke kuchařskému, pekařskému nebo cukrářskému oboru. Opravdu se jim klaním a děkuji jim za směr, který udávají v těchto oborech i pro nás v Čechách. I u nás je mnoho zajímavých lidí, kteří díky své vytrvalé práci, někdy až posedlosti jídlem, mě inspirují každým dnem.
Tito lidé mají i statisíce sledovaných, jiní vydávají knihy, vystupují v médiích a jejich blogy a profily prošly neuvěřitelným vývojem. Je z něj cítit dlouhodobá píle, která je posunuje s každým příspěvkem o kousek dál. Moc jim fandím, protože odvedli v české gastronomii velký kus práce a právě i díky nim se tento obor posunuje vpřed a způsobuje tak velké “bum”, které by v minulosti jen málokdo kolem jídla čekal. Má babička by se popadala za břicho a smála se jak blázen, kdyby viděla kolik lidí fotí své jídlo a chlubí se například bramborovou kaší, nebo bábovkou a štrůdlem. Ta doba se opravdu změnila a to velmi.
Vedle food profíků, jsem ale také sledovala profily osob, které začínali v Čechách stejně jako já z nuly a příspěvkem po příspěvku se posunovali pomalu vpřed. Někteří rychleji než já, jiní pomaleji. Všichni dle svých možností a schopností. Čas od času jsem si tedy dělala statistiku a zapisovala si u desítek profilů čísla, počty příspěvků a další různé informace, abych mohla díky tomu objektivně zhodnotit i svou práci. Fotila jsem si jejich čísla sledovanosti na Instagramu, ale poslední 2 až 3 roky mám najednou pocit, že se děje něco, co není zcela v pořádku…a tak si pokládám pár otázek…
Jak získat sledovanost na Instagramu? Jak na blogu? Jak tyto čísla zvýšit? O kolik je mohu zvýšit za týden, měsíc, rok? Dokáže člověk díky vylepšeným a kvalitnějším příspěvkům získat až několik tisíc sledovaných například za 2 měsíce? A to i když není mediálně známou osobností?
Netušila jsem, jak moc mi mé statistiky a prvotní zvídavost otevřela obzory. Nebudu teď hodnotit profily lidí, kteří prošli televizními soutěžemi a pořady, kde se z nich stali z měsíce na měsíc známé tváře. Protože v době, kdy je nikdo neznal, tak je na Instagramu sledovalo 200 – 500 lidí. Televize je tak posunula do statisícových čísel. To je ale zcela logické. Použiji takové malé přirovnání. “Nešli po schodech, ale jeli výtahem.” Oba způsoby cesty vzhůru jsou fér a tak jim jen můžeme pogratulovat, že patří mezi pár vyvolených, kteří teď čísla řešit nemusí. Mají kolem sebe díky televizi tým lidí, který jim i nadále pomáhá se posunovat rychleji vpřed.
Ráda bych se ale dnes zaměřila na ty, kteří nepatří mezi televizní tváře a nejsou mediálně známí. V době, kdy jsem měla na Instagramu necelých 3000 sledujících, měli někteří 400 a jejich příspěvky se líbily 15 lidem. Tak to fungovalo i 2 roky a čísla byla stejná. Jak je tedy možné, že ze dne na den se jejich čísla začala zvedat, když žádné velké zlepšení jejich profily ani blogy nevykazovaly? Neustálým označováním někoho mediálně známého, nebo někoho, kdo má tisíce sledovaných je možná také jedna z cest, ale nezajistí vám tak rychlý posun. Především v době, kdy většina lidí tzv.šmejdí, ale nic nelajkuje? (To je ale na další jiný příspěvek ze statistik.) U některých profilů jsem zaznamenala nárůst ne o stovky, ale tisíce, přesto, že jejich příspěvky se jídla mnohdy ani netýkaly a nebo delší dobu nebyl ani jejich profil aktivní. Jestliže nepřidám za 3 týdny i déle příspěvek, jak je možné, že získám ze dne na den 400 sledujících? To tolik lidí zajímá, že vlastně nic moc nedělám?
A pak mě během jednoho měsíce napsalo pár neznámých lidí. Něco jako, že bych si mohla zvýšit sledovanost díky profilům, které se dávají dohromady a tím se vzájemně uměle propojují a sledují. Během jednoho dne se dá takto získat i stovky sledujících. Odepsala jsem, že nechápu proč bych já měla sledovat něco, co mě nezajímá a nebaví, jen proto, aby mě také jen tak někdo sledoval? Všechny ty návrhy jsem odmítala. Jenže profily, které jsou pod mou lupou asi nabídky přijaly. A tak je na Instagramu sleduje tisíce lidí, ale v závěru jsou to tzv. “mrtvé duše”. Proč někdo tolik potřebuje vysoká čísla sledovanosti? Chce vydávat knihu a vydavatelství by nešlo do spolupráce s někým, koho nikdo nesleduje? Možná proto, aby dotyčná osoba vypadala zajímavě pro barterovou spolupráci? Nebo, aby působila na firmy jako někdo, o koho je zájem? Tito lidé, ale “nejedou výtahem, ani nejdou po schodech. Zaplatí si cestu vrtulníkem, ale ostatním předvádí lapání po dechu z toho, jak po schodech běželi.” Jenže netušili, že je někdo pozoruje a jejich cestu dokumentuje.
Zatím nebudu tyto profily zveřejňovat, ale dále pozorovat. Zajímá mě totiž, kam až se je člověk schopen dostat podvodem, jen proto, aby získal nějaký barter. My Češi si nejen dokážeme udělat legraci snad ze všeho, jsme poměrně schopní lidé, ale ve všem umíme najít i skulinky, jak získat něco s minimální dřinou. Jako právník jsem se domnívala, že už mě málo co překvapí, ale ejhle. Zas se něco našlo…
Moje pravidlo je, že cílem není jen ten výsledek – v tomto případě tisíce sledovaných podvodem, ale cílem je i cesta. Pocit z cesty je to, co mě uspokojuje. Osobně se domnívám, že karma se podvést nedá. A tak směle do dalšího pozorování, vaření a pečení. A vy, co se snažíte zkrátit si cestu, občas se zastavte a prohlédněte, co tvoříte. Protože honba za snadným výdělkem díky Instagramu, může trochu zakrývat lásku k vaření a pečení. A věřte, že je to na některých profilech hodně vidět.
A s tím souvisí další otázka. Proč food profily obsahují příspěvky, kde se propagují hračky, zboží pro děti, drogerie, ubytovací zařízení, fotografie v plavkách u bazénu a podobné? Pochopila bych to možná v instastories, ale co má oblečení pro děti společného s jídlem? Takové profily dle mého nejsou jen o jídle, ale o životě a tak možná patří do jiných kategorií.
Doufám, že jsem vás, kteří “jdete po schodech vzhůru” a pracujete na sobě, neodradila. Vařte, pečte, foťte a věřte, že každým příspěvkem se zlepšujete a to je to, co by mělo být cílem. Dělejte všechno a na nic si nenajímejte nikoho. Jedině tak se budete ve všem postupně zlepšovat. I kdyby váš příspěvek inspiroval jen jednoho jediného sledovatele, je to skvělé a těžte se z toho. Pro mě je každý můj příspěvek dar i pro mě. Jsem šťastná, že jsem měla tu příležitost jej vytvořit a vážím si každého takového dne, kdy se mi něco nejen v kuchyni povede a mohu být díky svému koníčku ve flow. A jak říká velká část koučů “snažím se být tou nejlepší verzí sama sebe.”
Napsat komentář